09.00 Välkommen!
Introduktion till spelkunnighetsdagen 2021.
09.15 Spel och kreativt skapande – Moa Johansson och Jessica Berglund, Kodcentrum
Vad har spel med skolan att göra? Hur kan den kreativa processen kring spel ta plats i klassrummet? Kodcentrum är en ideell förening som verkar för att ge barn och skola en introduktion till programmering och digitalt skapande där spel fångar upp barns röster och idéer.
10.10 Alla kan skapa spel! Spelskapande på Malmö Kulturskola och via Skapande Skola – Oscar Wemmert, spelpedagog
Att få möjlighet att uttrycka sig och utveckla det egna skapandet inom digitala spel är viktigt, inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. Oscar delar med sig av sina erfarenheter från Game Jam och det nya terminsämnet Kreativt Spelskapande på Malmö Kulturskola samt från skolor via Skapande Skola.
10.45 Digitalt skapande i Roblox – Non Raagaard och Karina Ishanova, Hemkodat
Hemkodat är en ungdomsdriven organisation som vill visa att digitalt skapande och teknik inte behöver vara krångligt – vare sig för vuxna eller barn. Syftet med föreläsningen är visa hur Roblox kan användas som pedagogiskt verktyg i din verksamhet då de flesta barn är helt galna i Roblox.
11.20 Unga skapar Visual Novels – Bobbi A Sand, Game Habitat
Bild, text och interaktivitet möts i spelformen visual novels som har sina rötter i japansk populärkultur såsom manga och anime. Bobbi berättar om erfarenheter från Game Habitats visual novel jam, där unga introduceras till att skapa sina egna interaktiva berättelser i open source-verktyget Ren’Py.
11.50 Avslutning
Dagen sammanfattas och avslutas.