Skip to content

Spelkunnighetsdagen 2022

Spelkunnighetsdagen sätter fokus på spel och riktar sig till alla intresserade – och särskilt till dig som kommer i kontakt med spel, spelkultur och spelare i ditt yrke. I år tittar vi på spel som kulturuttryck, hur spel kan användas i skolan och som diskussionsunderlag, och delar erfarenheter kring arbete med spelkunnighet och spelskapande.

Spelkunnighetsdagen 2022 var den 21 oktober. Du når inspelningarna från dagen via knappen ovan.

Vid frågor kontakta spelkonsulent@gamehabitat.se

Program

09.00 ☆ Välkommen!
Introduktion till spelkunnighetsdagen 2022.

09.15 ☆ Spel som pedagogiskt verktyg – Felix Gyllenstig Serrao, Göteborgsregionen
Hur kan spel användas i skolan och hur kan lärare använda sig av samma koncept som spelen för att locka till lärande? Vi kommer få ta del av konkreta exempel och även höra om hur Göteborgsregionen skapar förutsättningar för lärare att använda spelkoncept i skolan genom deras verktyg Textäventyr.

10.05 ☆ Kan man spela sig till ett mer jämställt samhälle? – Sam Bäfvenberg, Samspel
I projektet Samspel utvecklas metoder för skola och fritidsverksamhet, där spel används som ett verktyg för att prata om normer, våld och jämställdhet. Hör om projektets erfarenheter och få inspiration till att väcka diskussioner om svåra frågor på ett lekfullt och interaktivt sätt som knyter an till barnens verklighet – både online och offline.

10.45 ☆ Erfarenheter från arbete med spel som kulturuttryck – Thomas Grønvoll & Jørund Høie Skaug, Kulturtanken
Kulturtankens Spillab presenterer sitt arbeid med dataspill som kunst- og kulturuttrykk i Den kulturelle skolesekken, og hvordan man i Norge jobber med dataspill som kunst- og kulturuttrykk innenfor skole, fritid, museum, bibliotek og offentlig forvaltning.
Det blir også tid til å snakke litt om arbeidet med den norske regjeringens nye dataspillstrategi, og løfte fram noen av Spillabens gode erfaringer innenfor spillformidling.

11.35 ☆ Spelskapande i Unity – utmaningar och lärdomar från Moxie Jam – Bobbi A Sand, Game Habitat
Moxie Jam är ett game jam som riktar sig till tjejer och transpersoner, där vi skapar 2D-äventyrsspel i verktyget Unity. För game jammet togs en mall fram för att göra det enklare att komma igång i verktyget. Bobbi delar erfarenheter och lärdomar från arbetet med att göra spelskapande i komplexa verktyg mer lättillgängligt.

11.55 ☆ Sammanfattning
Dagen sammanfattas och avslutas.

12.00 ☆ Lunchmingel och speltestning på DevHub
För de som deltar på plats på DevHub blir det lunchmingel med chans att testa spel och verktyg som diskuterats under dagen.

Medverkande

Portrait image of Felix Gyllenstig Serrao

Felix Gyllenstig Serrao

Felix Gyllenstig Serrao, även känd som Spelläraren, arbetar som utvecklingsledare på Göteborgsregionen med fokus på digital pedagogik. Han har 11 års erfarenhet som lärare och är författare till boken Minecraft som pedagogiskt verktyg, publicerad av Natur & Kultur.

Portrait image of Sam Bäfvenberg

Sam Bäfvenberg

Sam Bäfvenberg är projektledare för Samspel. Projektet är ett samarbete mellan Sverok och organisationen MÄN - två ideella organisationer som är experter på spel respektive våldsprevention.

Portrait image of Thomas Grønvoll

Thomas Grønvoll

Thomas Grønvoll er litteratur- og spillviter med bakgrunn fra Universitetet i Oslo, og foreleser i narrativteori for dataspill. Han jobber som spillbyråkrat ved Kulturtanken og arbeider med dataspill som kunst- og kulturuttrykk for barn og ung.

Portrait image of Jørund Høie Skaug

Jørund Høie Skaug

Jørund Høie Skaug er spillbyråkrat som jobber i Kulturtanken, hvor han jobber så mye som mulig med formidling av dataspill, særlig i Den kulturelle skolesekken. Har bakgrunn fra Senter for IKT i utdanningen og Udir, og har vært med på å skrive boken Spillpedagogikk – dataspill i klasserommet.

Portrait image of Oscar Wemmert from Game Flame

Oscar Wemmert

Oscar Wemmert är spelutvecklare och spelpedagog i egna bolaget GameFlame, tidigare VD på Upside Studios och producent på Tarsier Studios och har arbetat med spelutveckling i mer än 20 år.

Bobbi A Sand

Bobbi A Sand

Bobbi A Sand är spelutvecklare och projektledare på Game Habitats där hen arbetar med att göra spelskapande och spelutveckling tillgängligt för fler. Bobbi är även författare till boken “Växande världar - Om spel, spelkulturer och spelare i samtiden”.

GH-Logo-20181212