Vad är ett game jam?

Under ett game jam samlas människor för att under en begränsad tid skapa spel, ofta i grupp och på ett specifikt tema. Vissa sker IRL, men det finns också game jams som är helt virtuella, och spelskaparna kan då befinna sig var som helst i världen. 

Den vanligaste längden på ett game jam är 48 eller 72 timmar, men det finns jam som är så korta som en timme. En tumregel är att spelen inte ska ha påbörjats innan, och målet är att bli klar med en spelprototyp under jammet. Ofta publiceras de färdiga (och ofärdiga) spelen online.

På game jams deltar både amatörer och professionella spelutvecklare. Med förkunskap går det snabbare att komma igång, men nybörjare är välkomna på de flesta game jams. Det är ett tillfälle att mötas över gränser och lära av varandra. Vissa game jams är öppna för alla, andra måste du ansöka om att få delta i.

Att delta i ett game jam

Att delta i ett game jam kan ge en verklig skjuts när det gäller att göra spel. De flesta IRL-game jams anordnas för deltagare över 18 år, men det finns några undantag, så som Global Game Jam Next och lokala arrangemang.

En del game jams online har ingen åldersgräns. Där går det bra att delta även om man är yngre än 18. På Itch.io listas många av de virtuella game jammen.

Game jams ger
en skjuts för spelutveckling

Att anordna ett game jam

Ett game jam är ett speldesignläger

För den som vill anordna ett game jam gäller det att tänka på hur länge det ska pågå, om det ska innehålla workshops/lektioner eller om arbetet ska vara helt fritt, samt praktiska frågor som mat och eventuell sovplats till deltagare. 

Bestäm gärna på förhand om deltagarna får bilda grupper innan jammet eller om grupperna skapas på plats, och om det är okej att arbeta ensam. Det är också bra att bestämma om alla ska arbeta utifrån ett visst tema eller om temat är valfritt. På vissa game jams får deltagarna arbeta med ett projekt de redan påbörjat, men på de flesta är själva meningen att de ska påbörja arbetet där och komma så långt som möjligt under den utsatta tiden. 

På game jams som sker på en specifik plats är det vanligt att ha en presentation när jammet är slut, där deltagarna visar sina spel för varandra. Det är också vanligt att spelen publiceras online. En populär plattform för detta är http://itch.io. För spel som skapas i Scratch går det att publicera spelen i en studio på Scratch-plattformen.

För den som vill anordna ett kortare game jam, till exempel i klassrummet eller på ett bibliotek, kan spelkoncept och prototyper vara utgångspunkten, snarare än färdiga spel. Om spelen är analoga kan materialet vara papper, pennor och spelkomponenter. Det går att hitta inspirerande material på exempelvis Spielmaterial.de. Ett annat alternativ är att arbeta i ett enklare verktyg eller utgå ifrån en mall.

Funderar du på att anordna ett game jam för barn och unga? Kontakta oss gärna på spelkonsulent@gamehabitat.se för ett rådgivningssamtal.

I ett analogt game jam kan materialet bestå av papper, pennor och spelkomponenter